Hälsan en viktig del av livet

Träning

De vanligaste sätten att träna upp konditionen

Vår kondition har en påtaglig effekt på våra liv, även när vi inte ägnar oss och fysiskt krävande aktiviteter. Att träna upp konditionen går att göra med flera olika metoder. Men även på mer än ett sätt för en utvald metod också. Här tittar vi lite snabbt på de vanligaste.

Löpning

Löpning är väldigt lättillgängligt och något du inte behöver mycket för att komma igång med. Lite bekväma träningskläder och ett par bra och sköna skor är allt som krävs. Löpning är också ett träningsform som du enkelt kan anpassa din egen förmåga och ta i precis den takt du känner att du orkar med. Du kan träna antingen utomhus eller inomhus. Men ska du träna inne behöver du nog ett löpband. Vilket så klart ökar ingångspriset en del.

Cykling

Cykling är ett annat bra alternativ och är till skillnad från löpning väldigt skonsamt för knäna. Har du problem med dina knän är cykling därför ett utmärkt sätt att träna upp konditionen. För att börja med cykling behöver du så klart en cykel utöver träningskläderna. Och medan den nog kommer att kosta mer än ett par skor att löpa i behöver du inte köpa det absolut bästa på marknaden för att kunna träna effektivt. Gå in i en butik som Spobik och se vilken cykel som passar dig bäst.

Aerobics

Aerobics är ett samlingsnamn för olika övningar och metoder som bygger på så kallad aerob träning. Det var något som populariserades på 1980-talet och ofta utfördes i grupper med en ledare som visade rörelserna. Många gånger tränar man till musik, som underlättar att hålla en jämn takt under övningarna. Beroende på vilket träningspass du kör kan du behöva ett eller annat redskap. Men om du är medlem på ett gym kan det mycket väl hållas pass där sådan utrustning finns tillgänglig åt dig.

Hitta din träningsform

Det är viktigt att man hitta den träningsform som man trivs med. Om det är löpning, cykling eller aerobics kanske inte spelar så stor roll om man trivs med den tärning som man utför. Det är viktigt att man älskar det man håller på med då man gärna fortsätter under en lång tid med sin träning. Visar det sig att den träning som du ägnar dig åt inte är vad du förväntade dig så är risken större att du lägger av och tränar.