Hälsan en viktig del av livet

Tips, Träning

Att göra tid för träning

Idag har många av oss ganska fullt upp i vardagen och känner att det helt enkelt inte finns någon plats för träning i schemat. Samtidigt så kan man också förvånas över hur mycket vissa andra lyckas klämma in i vardag. Sanningen är att det går att göra mer tid än vad man tror, det gäller bara att man ser tillfällena. 

Planering

Planering är nyckeln till mycket, träningen är inte ett undantag. Tittar du på många av dina andra aktiviteter så är dom planerade, det är en stor anledning till att dom inte rinner ut i sanden. Visst, ibland så kan vardagspusslet vara svårt att få ihop och schemat kan verka ganska packat, men så är det inte alltid. Det gäller att hitta tillfällen där du kan använda din lediga tid till att träna, det handlar trots allt om din hälsa. Vet du om att du har en hel eftermiddag utan några måsten så se till att planera in ett träningspass.

Spara tid

Har man lyckats tillräckligt med tid så kan ett gym vara ett väldigt tacksamt ställe att träna på. Ett gym har mängder av vikter och redskap, och det finns även hjälp att få om man vill ha lite tips på hur man ska träna. Men har man ont om tid så kanske det inte är optimalt att lägga tid på resor ifall gymmet ligger långt bort. I dessa fall så kanske det passar bättre att köpa hem lite gymutrustning så man alltid har tillgång till den. Man behöver inte köpa allt på en gång, du kan sakta men säkert fylla på med de redskap du känner att du behöver i takt med att du utvecklas.

Se tillfällen

Det sista tipset är att hitta tillfällen i vardagen där du kan klämma in lite träning. Vissa veckor kanske man har fullt upp, men det betyder inte att man inte behöver röra på sig. Har du gångavstånd till jobbet? Ta då en morgonpromenad istället för bil eller buss, samma sak gäller på vägen hem. Lunchrasten kan också vara ett perfekt tillfälle att få röra på sig, se till att få i dig maten och sen ta tillfället i akt och ta en promenad. Den promenaden ger dig frisk luft och lite miljöombyte, många gånger så kommer du tillbaka på jobbet aningen piggare!